Ny til regnskapsføring? Dette må du vite

Enten du har brukt andre Conta-tjenester før eller er helt fersk, kan det være nyttig å få med deg disse tingene før du setter i gang.

Enten du har brukt andre Conta-tjenester før eller er helt fersk, kan det være nyttig å få med deg disse tingene før du setter i gang.

Velkomstveiviser

Bruk velkomstveiviseren for å få de viktigste innstillingene på plass på en enkel måte ved å velge de alternativene som stemmer best med firmaet ditt.

Har du ført regnskap for denne virksomheten i Conta før?

Vi spør om dette for at tallene skal bli riktig. Hvis du har ført regnskap i et annet program fra før, må du oppgi datoen du skal begynne fra – startdatoen, som i praksis er dagen etter siste dagen i det gamle regnskapsprogrammet. Hvis siste dag i det gamle regnskapet var 31.12.2019, må du velge 1.januar 2020 som startdato i regnskapet i Conta.

MVA-registrering

Først må du velge om firmaet er MVA-registrert, og i så fall hvor ofte det skal levere MVA-melding. Dette må du gjøre for at systemet, blant annet, skal gi deg de rette tallene til MVA-meldingen.

Legg til bankkonto

Skriv inn bankkontoene du bruker i virksomheten din. Hvis du allerede har lagt til en konto i Conta Faktura vil den vises her. Fakturaer fra Conta Faktura vil automatisk bokføres mot denne bankkontoen.

Sett opp kontoplanen

Her får du en rekke valg som åpner opp relevante regnskapskontoer du kan registrere transaksjoner på. Vi anbefaler å la veiviseren avgjøre hvilke regnskapskontoer du trenger for å minimere faren for å gjøre feil.

Du kan når som helst gå til til INNSTILLINGER > REGNSKAP > VEIVISER KONTOPLAN for å gjøre endringer i kontoplanen. Merk at enkelte kontoer er reservert for bruk av systemet og du kan dermed ikke registrere noe på dem. Du kan heller ikke slette kontoer som det allerede er registrert transaksjoner på.

Menypunktet KONTOPLAN gir deg fullstendig oversikt over kontoene som er tilgjengelige.

Les mer om kontoplanen her.

Hvis du allerede har sendt fakturaer med Conta fra det firmaet du aktiverte regnskap for, vil disse allerede være ferdig bokført. Har du merket dem som betalt vil dette også være registrert. Dette er fordi faktureringen fungerer i samspill med regnskapet, så du sjelden trenger å tenke på bokføring av utgående fakturaer.

Registrer åpningsbalansen (for nystiftede AS)

Før du begynner å bruke Regnskap må du bokføre åpningsbalansen. Åpningsbalansen er en oversikt over eiendeler, egenkapital og gjeld slik de var på oppstartstidspunktet.

Denne bokfører du i ved å gå til BILAG og så «Registrer alle typer bilag».

La oss si du har startet firma med 30 000 i aksjekapital. Åpningsbalansen bokfører du slik den står oppgitt i stiftelsesdokumentet hvis det er egen åpningsbalanse der. Hvis ikke fører du den slik:

Debet 1920 Bankkonto: 30 000
Kredit 2000 Aksjekapital: 30 000

Hvis det er betalt inn mer enn aksjekapitalen, for eksempel i form at et innlån, kan lånet føres slik:

Debet 1920 Bankkonto
Kredit 2910 Gjeld til ansatte

Bytte fra annet program? Inngående balanse

For å bytte regnskapsprogram er det nødvendig å legge inn inngående balanse. Den inngående balansen er en oversikt som viser status på alle kontoene i regnskapet som det er bokført noe på, ved byttetidspunktet. Når en legger inn inngående balanse midt i året må man også ta med resultatkontoer.

Våre regnskapsførere anbefaler følgende:

Om en skal starte på et nytt år (1.1.) legges inngående balanse (hele saldobalansen fra året før) inn med dato 31.12. I forbindelse med årsregnskap er det for eksempel krav om å vise tall fra året før for sammenligning, så da er det bra å ha alt på ett sted.

Les mer om hvordan du legger inn ingående balanse.

Tjenesten er under kontinuerlig utvikling. Innholdet i disse hjelpesidene vil kunne endre seg etter hvert som vi gjør forbedringer. Kontakt oss gjerne hvis du lurer på noe.

Var artikkelen nyttig? like moderate dislike

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.