Sende purring eller inkassovarsel
Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel. Som regel er det best å gå rett til inkassovarsel.
Når kunden ikke betaler, kan du følge opp ved å sende purring eller inkassovarsel. Som regel er det best å gå rett til inkassovarsel.
Når kunden ikke betaler kan du følge opp ved å sende inkassovarsel eller purring. Hvis du velger inkassovarsel kan saken deretter sendes direkte til inkasso.
Klikk på DETALJER på fakturaen det gjelder. Fra fakturadetaljene har du mulighet til å klikke SEND PURRING for å gå videre.
Purremetoder
Valgene du har i Conta er: INKASSOVARSEL og PURRING. Du kan kun velge en av disse mulighetene før kravet må tas videre til inkassobyrået Kravia.
PURRING er en valgfri påminnelse, og sendes med forsinkelsesrenter, men uten purregebyr. Du står fritt til å sende denne via e-post eller i posten når som helst, etter at fakturaen har forfalt. Å sende purring er ikke et nødvendig steg.
INKASSOVARSEL er et obligatorisk varsel om at den ubetalte fakturaen blir sendt til inkasso. Det korter ned tiden det tar før du kan ta en ubetalt faktura til inkasso med minst to uker.
Forutsetningen for å sende inkassovarsel med purregebyr og forsinkelsesrenter er at fakturaen har forfalt med minst 14 dager. Det går an å sende inkassovarsel før dette, men da kan du ikke legge på gebyrer og forsinkelsesrenter.
Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår og disse er innebygget i Conta.
Purring med gebyr kan kun sendes i posten gjennom Conta, dette fordi det er regnet som en pålitelig metode, og standardene for hva lovverket tillater av elektronisk kommunikasjon er enda ikke fastsatt (selv om lovverket tillater «betryggende måter» av elektronisk sending av purringer og inkassovarsler)
Å sende i posten kan du også gjøre selv, eller du kan velge «Conta skriver ut og postlegger for meg, senest neste arbeidsdag.».
Merk: E-post, EHF, og postlegging av brev er betalingstjenester som krever at du kjøper Conta-kreditt. Som betalende kunde i Conta kan du sende fakturaer på e-post uten at det koster ekstra. EHF er inkludert i Smart-abonnementet.
Send til inkasso
Hvis kunden fremdeles ikke har betalt to uker etter at du sendte inkassovarsel, vil du i fakturadetaljene få frem valget SEND TIL INKASSO. Klikk deg inn dit hvis du vil sende saken til Kravia.
Når saken er sendt til inkasso tar Conta sin inkassopartner, Kravia, av seg oppfølgingen. Når inkassosaken er ferdig blir den automatisk bokført i regnskapet ditt!
Du kan kun velge enten purring eller inkassovarsel i Conta, ikke begge. Hvis du valgte å sende en purring fra Conta i stedet for et inkassovarsel, vil Kravia først måtte sende inkassovarsel på dine vegne før de kan begynne med inkasso – mot et tilleggsgebyr.
Avslutte med tap
Regnskapsmessig kalles det at fakturaen «avskrives som tap» når fakturaen er endelig bekreftet som ikke betalt. For at du skal kunne gjøre dette, må en rekke lovmessige krav være oppfylt.