Har du tekniske problemer? Sjekk dette først!
Hvis ikke alt fungerer som forventet i Conta-tjenestene, kan du først prøve å finne ut om problemet er lokalt på datamaskinen din.
Hvis ikke alt fungerer som forventet i Conta-tjenestene, kan du først prøve å finne ut om problemet er lokalt på datamaskinen din.
Trinn 1
Prøv en annen nettleser enn den du bruker til vanlig. Programtillegg (plugins og apper) og andre programmer du har installert på maskinen, kan noen ganger kludre det til for nettleseren din. Dette kan gi problemer med innlasting av sider.
Ved å bytte nettleser midlertidig får du svar på om det er noe feil med den. Hvis det er nettleseren som er problemet, bør du avinstallere programtillegg og/eller oppdatere til en nyere versjon hvis det finnes.
Trinn 2
Dobbeltsjekk at du bruker en oppdatert utgave av nettleseren din. Overraskende mange som kontakter oss bruker antikke PC-er med antikke nettlesere. Du må bruke en oppdatert nettleser for at Conta-tjenestene skal fungere. Last ned og installer én eller flere av disse:
Trinn 3
Når noe skjærer seg under innlasting av en side, kan det hende at nettleseren lagrer feilen slik at det også går på tverke neste gang siden lastes inn. Da hjelper det ofte å tømme hurtigminnet/cachen i nettleseren. På denne måten tvinger du nettleseren til å vise siden riktig.
Trinn 4
Prøv å fjerne gamle informasjonskapsler (cookies). Dette er tekstfiler som lagrer innstillinger, preferanser og annet til neste gang du kommer tilbake på et nettsted.
Gjør dette for å slette informasjonskapsler:
Internet Explorer
- Gå til Verktøy > Alternativer for Internett > Generelt > Nettleserlogg > Slett
- La haken for «Bevar data for nettsteder i Favoritter» stå, hak av rutene for sletting av informasjonskapsler og nettstedsdata.
- Trykk Slett. Vinduet lukkes.
- Trykk OK for å komme tilbake til nettleseren
- Start nettleseren på nytt
Firefox
- For å få frem menylinja øverst trykker du Alt eller F10 på tastaturet (PC), eller fører pekeren opp mot toppen av siden (Mac)
- Velg Historikk > Slett nylig historikk
- Slett tidsrommet (velg «Alt»). Huk av for infokapsler
- Trykk Slett nå
- Start nettleseren på nytt
Chrome
- Trykk menyknappen. Velg Verktøy > Tøm logg
- Velg å slette fra «Tidenes morgen» i nedtrekksmenyen
- Huk av for «Slett informasjonskapsler og andre moduldata for nettsteder»
- Trykk Slett logg
- Start nettleseren på nytt
Safari (Mac)
- I menylinja øverst, klikk på Safari > Valg
- Gå til ikonet Personvern, klikk knappen Detaljer under «Fjern alle nettleserdata»
- Finn informasjonskapsler fra conta.no, velg disse og trykk på knappen Fjern
- Klikk Ferdig
- Lukk innstillingsvinduet
Safari (Windows)
Klikk på menyknappen, velg Nullstill Safari og huk av for «Fjern alle nettstedsdata».
Opera
- Klikk på Opera-ikonet oppe i venstre hjørne > Historikk
- Velg «Slett surfedata»
- Kontroller at «Tidsperiode» er satt til «Alle datoer»
- Kontroller at «Slett infokapsler og andre nettstedsdata» er huket av
- Klikk på «Slett data»
Trinn 5
Har du fortsatt problemer? Sjekk om du kan koble deg til andre kjente nettsteder. Prøv f.eks. Google, VG eller Dagbladet. Blir heller ikke disse sidene lastet inn, har du et problem med tilkoblingen til Internett. Ta kontakt med internettleverandøren din.
Trinn 6
Er Conta nede, eller er det bare hos deg det klikker? Hvis Google, VG og Dagbladet lastes inn som de skal, er neste skritt å finne ut om flere enn deg har problemer med å få tilgang til Conta-tjenestene. Gå til Down For Everyone Or Just Me og skriv inn www.conta.no i feltet.
Hvis det viser seg at det bare er du som ikke kommer inn, er det sannsynligvis et DNS-problem. DNS-tjenere er datamaskiner på nettet som oversetter domenenavn som f.eks. conta.no til en IP-adresse. Prøv midlertidig å gå inn på Conta-tjenesten via Google Public DNS for å se om det gir et bedre resultat.
Trinn 7
Antivirusprogrammer og brannmur-innstillinger kan ofte gi problemer med tilgang til nettsider. Hvis du har problemer uansett hvilken nettleser du velger, bør du prøve å deaktivere antivirusprogrammet. Prøv også å midlertidig deaktivere brannmuren for å se om det hjelper.
Trinn 8
Har du problemer selv med antivirusprogram og brannmur deaktivert? Da er det på tide å se på hvordan du er koblet til Internett. Er du koblet til via trådløst nett? Sjekk at du er tilkoblet.
Bruker du trådløst nett og opplever tilkoblingsproblemer, start med å verifisere kontakten med routeren. Er du tilkoblet den routeren du forventet å være tilkoblet, eller har datamaskinen koblet seg på en annen sitt signal?
Prøv å dra ut kontakten på routeren og plugg inn på nytt etter 10 sekunder for å ta en omstart. Her går det litt tid før du kan koble deg på igjen. Er du tilkoblet korrekt router med korrekt passord, sjekk styrken på signalet.
Er signalet svakt, prøv å fysisk bevege deg nærmere routeren. Prøv deretter å koble til Internett på nytt.
Flere sider med hjelp og informasjon
- Forsiden til hjelpesidene (hvordan du bruker systemet)
- Kunnskapssidene (artikler om fakturering, MVA, regnskap og mer)
- 7 fakturatips for ferskinger
- Siste nyheter
Hvis du fremdeles står fast er det bare å ta kontakt med oss. Vi svarer alltid innen kort tid.