Guide for regnskapspartnere
Som regnskapspartner i Conta kan du føre regnskapet til klienter, legge til ansatte som skal føre regnskapet, og mye mer. Her går vi gjennom det grunnleggende.
Som regnskapspartner i Conta kan du føre regnskapet til klienter, legge til ansatte som skal føre regnskapet, og mye mer. Her går vi gjennom det grunnleggende.
Conta, partnere, og klienter
Du skal ha mottatt en partneravtale som må signeres før du får innloggingsinformasjon. Partneransvarlig i Conta tar kontakt med deg og legger deg til i systemet.
Klienter vil så kunne finne kontaktinformasjonen din via denne siden, som lar alle Conta sine brukere søke over hele landet etter regnskapsførere: https://conta.no/finn-regnskapsforer/
Brukernivå
Det finnes to nivåer av brukere for partnere i Conta. Den ene er administratoren som kan be om tilgang til klientfirma, og legge til ansatte som skal gjøre regnskapsføringen for klientene.
Den andre er regnskapsførere, eller vanlige brukere som skal føre regnskap for klientene.
Slik får du tilgang til klientens regnskap
Etter at du har blitt lagt til som partner, kan du logge inn i systemet og sette i gang. Du finner partnerportalen ved å velge PARTNER i nedtrekksmenyen ved siden av firmanavnet.
Når en klient har tatt kontakt og vil at du skal føre regnskap for dem, kan du som er administratorbruker søke dem opp under KLIENTER-fanen.
Gå til KLIENTER og begynn å skrive navnet på firmaet i feltet øverst. Da vil det dukke opp, og når du klikker på navnet forhåndsutfylles feltene. Klikk på knappen der det står LEGG TIL KLIENT.
Hvis du går tilbake til KLIENTER nå vil du se at det står invitasjon sendt som status. En e-post er blitt sendt ut til klienten, som så må akseptere.
Når de har gjort dette, trykker du på tjenester du ønsker å bruke hos klienten – som regel Faktura eller Regnskap.
Legge til ansatte/flere brukere
For å legge til egne ansatte som skal føre regnskap for klienten, går du til klientkortet som du finner i kolonnen helt til høyre i listen over klienter. På klientkortet vil du se hvilke brukere som har tilgang per nå under «Partnerbrukere», og her kan du også legge til flere. Brukere som er administratorer vil ha ordet «admin» bak seg, i parantes.
Ansatte eller brukere du inviterer må godkjenne invitasjonen som de får på e-post. Etter dette er gjort, er de klare til å føre regnskap for klientene dine!
Har du lagt opp en klient utenfor Partnerportalen?
Dersom man har opprettet en helt ny klient utenfor partnerportalen, og du som regnskapsfører er den eneste brukeren så kan man opprette bruker til klienten. Først må du gå inn på virksomheten dette gjelder. For å legge til en ny bruker går du først inn på menyfanen INNSTILLINGER. Klikk deg så inn på menypunktene BRUKERE > NY BRUKER. Skriv inn e-posten til vedkommende i rullegardinet som dukker opp.
Trenger du mer hjelp til å bruke Conta?
Hjelpesidene du befinner deg på nå har guider til omtrent all funksjonalitet i systemet til Conta. Ta gjerne en titt hvis det er noe du er i tvil om, eller kontakt partneransvarlig.