Gratis webinarer fra Conta - Lær om regnskap, skatt og mye mer!

Hvorfor kan Conta fakturere på forskudd med MVA?

Selv om det er strenge regler for fakturering på forskudd, finnes det noen unntak. Bokføringsforskriften §5-2-6 om forskuddsfakturering sier at faktura på abonnementer kan utstedes før levering har funnet sted i opptil ett år. Derfor kan abonnementstjenester, som Conta, fint fakturere kunder på forskudd og for et helt år av gangen.

Hvordan administrerer jeg abonnementet mitt?

For å administrere abonnementet ditt, må du logge inn på brukeren din i Conta.  Bytte abonnement Ønsker du å bytte mellom abonnementene Standard og Smart, må du gå til INNSTILLINGER og MINE KJØP. Trykk på de tre prikkene ved siden av det aktive abonnementet ditt for å endre.  Avslutte tilleggstjeneste For å avslutte Salg, Bankintegrasjon […]

Personen jeg inviterte til Conta mottok ikke bekreftelsesmeldingen

Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.

Bekreftelseslinken jeg fikk da jeg laget bruker virker ikke

Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.

Hvorfor viser omsetningsrapporten negativ omsetning?

Dette kan skje hvis et purregebyr har blitt slettet i en måned hvor du ikke ellers hadde noe omsetning. Purregebyrer teller nemlig som en del av omsetningen, og Conta tar dette med i rapportene. Det finnes altså ingen spøkelser i systemet, så bare husk på dette hvis du ser tall du ikke kjenner igjen. Det […]

Regnskapsføreren har etterlyst kundenummer. Kan jeg gi kunder et nummer?

Kundenummer er unødvendig nå som søkefunksjoner og moderne datasystemer har gjort dem overflødige. Det var i gamle dager det var nødvendig med kundenummer for å overholde bokføringsloven. Conta har derfor ikke eget felt for kundenummer, men du kan skrive f.eks «1234 Knudsens Maskin AS» i kundens navnefelt hvis du ønsker å tilegne et nummer til […]

Kunden har ikke betalt renter og purregebyr. Hva gjør jeg?

Du kan følge opp kunden ved å sende restsummen til inkasso, men det vil i de fleste tilfeller være litt drastisk for en liten sum. Du kan derfor velge å avslutte fakturaen som tap. I Conta blir ikke renter og gebyrer reellt ført som tap hvis du bruker denne funksjonen. De nulles bare ut, og […]

Jeg har tidligere pleid å lage kreditnota for avskrive tap

De aller fleste fakturaprogrammer mangler en funksjon for å avskrive tap på fordringer. Du blir derfor «tvunget» til å lage en kreditnota for å kunne fjerne fakturaen fra purrelisten. Denne framgangsmåten er feil etter bokføringsloven, og fører til at regnskapstall og rapporter ikke blir helt riktige. I Conta er det så enkelt som å gå […]

Jeg sendte faktura via e-post, og den kom ikke frem til kunden

I Conta kan du gå til FAKTURARAPPORTER og menypunktet SENDEHISTORIKK for å sjekke statusen på e-poster som er sendt fra systemet. Mange spamfiltre har blitt veldig strenge, og eksterne e-post-servere kan ha nedetid og forsinkelser som er utenfor vår og din kontroll. Hvis e-posten ble avvist av mottakeradressen (for eksempel på grunn av feilstavet e-postadresse) […]

EHF-fakturaen min kom ikke frem til mottakeren

Systemet sender EHF hvert 15. minutt, og hvis aksesspunktet mellom Conta og kunden i andre enden ikke svarer, kan det gå 15 minutter til neste forsøk. Det kan altså være faktorer i andre enden som gjør at mottakeren ikke fikk fakturaen. Hvis du vil prøve å sende på nytt, kan du velge SEND PÅ NYTT […]

Kan Conta brukes som et kassasystem?

I utgangspunktet ikke, da kassasystemer skal være automatiserte og ha klokkeslett for transaksjonen skrevet ut på kvitteringen/fakturaen. Unntaket er hvis du har ambulerende eller sporadisk salgsvirksomhet der kontantomsetningen ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp eks. MVA. Da kan du bruke Conta sine kontantfakturaer til å lage kvitteringer.

Må jeg laste opp originalen når jeg registrerer gamle fakturaer i Conta?

Ja. for at det skal fungere skikkelig må du laste opp PDFer, hvis ikke ville det ikke gått an, for eksempel, å sende fakturaer på nytt eller laste ned samle-PDFer som viser fakturaene sendt i en periode. Da har du også alle fakturaene dine lagret på et sikkert sted i tråd med lovkravene for oppbevaring […]

Det ble rot i nummerrekka på fakturaene mine

Hvis du tidligere har fakturert i et annet program, må du huske å starte på neste nummer i rekken når du lager den første fakturaen i Conta. Da unngår du problemer og hull. Fakturanummeret du skriver inn manuelt må stemme overens med nummeret på de gamle fakturaen du legger inn. Hvis du gjør noe feil […]

Hvorfor står det «Foretaksregisteret» på fakturaen?

Aksjeselskap (AS og ASA) og norsk avdeling av utenlandske foretak (NUF) må registrere seg i Foretaksregistreret og ha med ordet «Foretaksregistreret» på fakturaene de sender ut. Noen få enkeltpersonforetak må registere seg, mens andre velger å gjøre det, men det er ikke veldig vanlig. «Foretaksregisteret» står derfor rett etter firmanavnet nederst på fakturaene du sender, […]

Kan jeg fakturere i en annen valuta?

Ja! Begynn med å lage en faktura som vanlig ved å klikke på “Lag en faktura”-knappen på forsiden. Hvis kunden har en utenlandsk leveringsadresse vil du nå få opp muligheten til å bytte valuta på fakturaen. Velg valutaen du ønsker, og du vil kunne fylle ut fakturaen som vanlig, bare med valutaen du valgte. Denne […]

Jeg har fått en innbetaling med avvik. Hva gjør jeg?

Betaling med avvik betyr at den som har betalt ikke har brukt KID-nummer, tastet inn feil KID-nummer, eller betalt mer eller mindre enn det som står på fakturaen. Conta vet derfor ikke hvilken faktura betalingen skal registreres på. Du ordner enkelt opp i det ved å klikke på BEHANDLE BETALINGENE på startsiden i Conta, og […]

Jeg har glemt passordet mitt

På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.

Kan jeg sende EHF?

Ja, for en liten kostnad får mottakeren fakturaen rett inn i regnskapssystemet. Med Conta kan du sende fakturaer som vedlegg i epost, i posten eller som EHF. Ubegrenset sending og mottak av EHF er inkludert i Smart-abonnementet.

Abonner på Conta nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.