Jeg er MVA-registrert, men får ikke til å fakturere med MVA, hva gjør jeg?
Så snart firmaet ditt er MVA-registrert må du huske å gå til INNSTILLINGER i Conta og huke av for at du skal fakturere med MVA. Da vil det legges til MVA på fakturaene dine.
Så snart firmaet ditt er MVA-registrert må du huske å gå til INNSTILLINGER i Conta og huke av for at du skal fakturere med MVA. Da vil det legges til MVA på fakturaene dine.
For å bytte mellom tjenester i Conta klikker du på nedstrekksmenyen oppe til høyre i tjenesten. Der kan du enkelt bytte mellom aktive tjenester, eller legge til nye.
Du kan se alle kvitteringene dine ved å gå til INNSTILLINGER og deretter CONTA-KREDITT. Klikk på FAKTURA ved siden av et kjøp for å laste ned en PDF versjon. På denne siden kan du også kjøpe mer kreditt, og legge til eller endre betalingskortet du bruker.
Du sender enkelt en engelskspråklig faktura ved å klikke på «Bytt fakturaspråk til engelsk» oppe til høyre når du lager en faktura i Conta.
Har du brukt en tjeneste i Conta som du ikke vil fornye? For å nedgradere abonnementet ditt må du gå til INNSTILLINGER og MINE KJØP. Trykk på de tre prikkene ved siden av det aktive abonnementet ditt for å nedgradere. Vil du avslutte tjenesten helt, må du ta kontakt med kundeservice. For å avslutte Salg, […]
Noen ganger tar det litt tid for e-posten å komme frem, så be mottakeren om å sjekke igjen om noen minutter. Har de fortsatt ikke mottatt noe, kan du prøve å slette invitasjonen fra invitasjonslisten og sende en ny invitasjon. Pass på at du har riktig e-postadresse.
Du kan invitere ubegrenset med brukere til hver virksomhet du har i Conta! Inviter en ny bruker ved å gå til INNSTILLINGER, VIRKSOMHET og deretter BRUKERE. Klikk på NY BRUKER.
Klart du kan! Logg inn på firmaet/firmaene som enda ikke er knyttet til brukerkontoen du vil bruke. Klikk på fanen INNSTILLINGER og deretter BRUKERE. Legg inn deg selv som ny bruker, med e-postadressen du vil bruke for alle firmaer. Logg ut og logg inn igjen med den brukerkontoen du nettopp inviterte. Nå har du tilgang […]
Vent noen minutter og se om den dukker opp. Du kan også sjekke spamfilteret ditt, noen av disse er veldig strenge. Hvis e-posten likevel ikke skulle dukke opp i innboksen din, ta kontakt med oss.
Noen e-postprogrammer kan av og til kutte av en del av en lang lenke, slik at den ikke fungerer. Prøv å høyreklikke på lenken i e-posten og velge «Kopier lenke». Lim den inn i nettleserens adressefelt, og trykk på enter-tasten for å prøve på nytt.
Dette kan skje hvis et purregebyr har blitt slettet i en måned hvor du ikke ellers hadde noe omsetning. Purregebyrer teller nemlig som en del av omsetningen, og Conta tar dette med i rapportene. Det finnes altså ingen spøkelser i systemet, så bare husk på dette hvis du ser tall du ikke kjenner igjen. Det […]
Kundenummer er unødvendig nå som søkefunksjoner og moderne datasystemer har gjort dem overflødige. Det var i gamle dager det var nødvendig med kundenummer for å overholde bokføringsloven. Conta har derfor ikke eget felt for kundenummer, men du kan skrive f.eks «1234 Knudsens Maskin AS» i kundens navnefelt hvis du ønsker å tilegne et nummer til […]
Du kan følge opp kunden ved å sende restsummen til inkasso, men det vil i de fleste tilfeller være litt drastisk for en liten sum. Du kan derfor velge å avslutte fakturaen som tap. I Conta blir ikke renter og gebyrer reellt ført som tap hvis du bruker denne funksjonen. De nulles bare ut, og […]
De aller fleste fakturaprogrammer mangler en funksjon for å avskrive tap på fordringer. Du blir derfor «tvunget» til å lage en kreditnota for å kunne fjerne fakturaen fra purrelisten. Denne framgangsmåten er feil etter bokføringsloven, og fører til at regnskapstall og rapporter ikke blir helt riktige. I Conta er det så enkelt som å gå […]
I Conta kan du gå til RAPPORTER og menypunktet E-POST for å sjekke statusen på e-poster som er sendt fra systemet. Mange spamfiltre har blitt veldig strenge, og eksterne e-post-servere kan ha nedetid og forsinkelser som er utenfor vår og din kontroll. Hvis e-posten ble avvist av mottakeradressen (for eksempel på grunn av feilstavet e-postadresse) […]
Systemet sender EHF hvert 15. minutt, og hvis aksesspunktet mellom Conta og kunden i andre enden ikke svarer, kan det gå 15 minutter til neste forsøk. Det kan altså være faktorer i andre enden som gjør at mottakeren ikke fikk fakturaen. Hvis du vil prøve å sende på nytt, kan du velge SEND PÅ NYTT […]
I utgangspunktet ikke, da kassasystemer skal være automatiserte og ha klokkeslett for transaksjonen skrevet ut på kvitteringen/fakturaen. Unntaket er hvis du har ambulerende eller sporadisk salgsvirksomhet der kontantomsetningen ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp eks. MVA. Da kan du bruke Conta sine kontantfakturaer til å lage kvitteringer.
Ja, da velger du bare «skriv ut selv» som sendemåte når du oppretter den første fakturaen i serien. Hver gang fakturaen repeteres vil du få varsel om at fakturaen er laget, men du må selv logge inn og sende den manuelt.
Ja! Med Smart vil hver nye faktura som lages få et eget KID-nummer. Hvis du nedgraderer til Standard, vil fakturaen fortsatt bli laget, men uten KID.
Du kan endre på fakturasummen, hvis fakturalinjene inneholder en vare som du har lagret i varelisten din. Oppdaterer du prisen på varen vil det justeres i fremtidige repeterte fakturaer.
Ja. for at det skal fungere skikkelig må du laste opp PDFer, hvis ikke ville det ikke gått an, for eksempel, å sende fakturaer på nytt eller laste ned samle-PDFer som viser fakturaene sendt i en periode. Da har du også alle fakturaene dine lagret på et sikkert sted i tråd med lovkravene for oppbevaring […]
Dette må du gjøre slik at systemet vet hva du har solgt, og hvor mye omsetning og MVA du har fått inn. Det utgjør grunnlaget for rapportene du kan hente ut i Conta.
Hvis du tidligere har fakturert i et annet program, må du huske å starte på neste nummer i rekken når du lager den første fakturaen i Conta. Da unngår du problemer og hull. Fakturanummeret du skriver inn manuelt må stemme overens med nummeret på de gamle fakturaen du legger inn. Hvis du gjør noe feil […]
Aksjeselskap (AS og ASA) og norsk avdeling av utenlandske foretak (NUF) må registrere seg i Foretaksregistreret og ha med ordet «Foretaksregistreret» på fakturaene de sender ut. Noen få enkeltpersonforetak må registere seg, mens andre velger å gjøre det, men det er ikke veldig vanlig. «Foretaksregisteret» står derfor rett etter firmanavnet nederst på fakturaene du sender, […]
Ja! Begynn med å lage en faktura som vanlig ved å klikke på “Lag en faktura”-knappen på forsiden. Hvis kunden har en utenlandsk leveringsadresse vil du nå få opp muligheten til å bytte valuta på fakturaen. Velg valutaen du ønsker, og du vil kunne fylle ut fakturaen som vanlig, bare med valutaen du valgte.
Conta støtter foreløpig ikke øreavrunding.
Denne funksjonaliteten støttes ikke lenger i Conta. Det er fordi det er svært få som betaler fakturaer i banken nå om dagen.
Myndighetene krever at det leveringsadresse på fakturaer for å motarbeide skatte- og MVA-svindel. Les mer om kravene til leveringsadresse.
Hvis du har glemt e-postadressen du logger inn med, må du kontakte oss slik at vi kan ordne opp i det.
Ja, men du må opprette en egen KID-avtale for hvert firma. For å legge til flere firma på brukerkontoen din, klikker du på virksomhetsnavnet øverst til høyre i Conta og velger LEGG TIL EN NY VIRKSOMHET.
Betaling med avvik betyr at den som har betalt ikke har brukt KID-nummer, tastet inn feil KID-nummer, eller betalt mer eller mindre enn det som står på fakturaen. Conta vet derfor ikke hvilken faktura betalingen skal registreres på. Du ordner enkelt opp i det ved å klikke på BEHANDLE BETALINGENE på startsiden i Conta, og […]
Når en kunde betaler med KID sendes det informasjon fra Nets til Conta. Av og til glemmer kunden å bruke KID eller de taster feil KID-nummer. Disse betalingene blir som regel registrert riktig, men av og til kan det feile. Da vil du få opp en beskjed på startssiden i Conta. Noen ganger kan betalinger […]
Du har sannsynligvis registrert en innbetaling på fakturaen det gjelder. Gå til fakturadetaljene og slett innbetalingen før du lager en kreditnota.
På innloggingssiden klikker du bare på GLEMT PASSORDET? Du blir da tatt videre til et nytt skjema hvor du taster inn e-posten du bruker til å logge inn med. Herfra kan du tilbakestille passordet ditt.
Ja, for en liten kostnad får mottakeren fakturaen rett inn i regnskapssystemet. Med Conta kan du sende fakturaer som vedlegg i epost, i posten eller som EHF. Ubegrenset sending og mottak av EHF er inkludert i Smart-abonnementet.
Abonner på nyhetsbrevet fra Conta og hold deg oppdatert på nye funksjoner, samt nyttige tips og triks.